Znajdą tu Państwo porady specjalisty zajmującego się rodzajem zajęć ruchowych mających na celu normalizację zaburzeń przedsionkowych, proprioceptywnych (czucia głębokiego), jak również dotykowych, słuchowych i innych.

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej

Mamo, tato sprawdź

Terapia Integracji Sensorycznej

Terapia Integracji Sensorycznej

 

PODSTAWOWE WIADOMOŚCI Z ZAKRESU INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Integracja sensoryczna wg twórczyni teorii A. Jean Ayres to proces dzięki, któremu mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów segregując, rozpoznając, interpretując i integrując je ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiada adekwatną reakcją. Inaczej mówiąc integracja sensoryczna jest taką organizacją wrażeń, by mogły być użyte w celowym działaniu. Proces ten przebiega nieustannie. Gdy do mózgu informacje płyną bez większych zakłóceń, nie jesteśmy świadomi istnienia skomplikowanych procesów rozgrywających się w naszym systemie nerwowym, a mających wpływ na takie czynności jak np. mowa, planowanie ruchu, zdolność czytania, pisania.

ETAPY ROZWOJU INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Rozwojowa sekwencja sensomotoryczna prowadząca do osiągnięcia dojrzałości szkolnej: 

Stadium 1

· rozwój zdolności do przetwarzania bodźców proprioceptywnych, dotykowych i przedsionkowych,

· rozwój reakcji równoważnych, napięcia mięśniowego, ruchów oczu,

· integracja odruchów – ewolucja czynności odruchowych (odruchy postawy, prostowania, równowagi);

· kształtowanie się więzi z matką i innymi opiekunami w czasie czynności pielęgnacyjnych.

Stadium 2

· rozwój reakcji dowolnych (w poprzednim okresie dominowały odruchy),

· rozwój schematu ciała,

· rozwój dużej motoryki i planowania ruchu,

· kształtowanie się stabilnej postawy,

· kształtowanie się podstaw percepcji słuchowej, wzrokowej,

· rozwój koordynacji ciała.

Stadium 3

· rozwój ruchów dowolnych i bardziej precyzyjnych (ręki, aparatu mowy),

· kształtowanie się koordynacji wzrokowo-ruchowej,

· rozwój współdziałanie zmysłów.

Stadium 4

· specjalizacja mózgowa (dominacja stronna ciała),

· rozwój zdolności do: czytania, pisania, liczenia, koncentracji uwagi, kontroli emocjonalnej, samoakceptacji. (informacje zaczerpnięte ze strony internetowej PSTIS)

Jeśli rozwój sensomotoryczny zatrzyma się na jednym z etapów, to dziecko analogicznie będzie miało trudności z wykonywaniem czynności, charakterystycznych dla kolejnego etapu rozwojowego. Z różnych przyczyn procesy integracji sensorycznej mogą zostać zakłócone. Obserwujemy wtedy objawy zaburzeń przetwarzania informacji zmysłowych, czyli nieadekwatne odpowiedzi do wyzwań otoczenia. Mogą się wówczas pojawiać dysfunkcje w rozwoju poznawczym, motorycznym oraz w zachowaniu.

NA CZYM POLEGAJĄ ZAJĘCIA Z TERAPII INTEGRACJI SENSORYCZNEJ?

Zajęcia polegają na rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły zewnętrzne oraz płynące z własnego ciała. Podczas ćwiczeń i zabaw ruchowych dziecku dostarczane są bodźce, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy. Stawiane przed uczniem zadania muszą być dostosowane do jego samopoczucia i aktualnych możliwości. Ćwiczenia nie mogą być zbyt trudne, ani zbyt łatwe. Balansowanie na granicy możliwości dziecka usprawnia organizację ośrodkowego układu nerwowego i wpływa na zmiany zachowania w sferze motorycznej, emocjonalnej, językowej, poznawczej, a przede wszystkim wpływa na proces uczenia się.

 

Konsultacje dla Rodziców: wtorek: 11:00-11:30, czwartek: 11:00-11:30

Inny termin możliwy po wcześniejszym umówieniu się przez dziennik elektroniczny lub telefonicznie na numery szkoły:
+48 15 8413 922, +48 15 8415 683

Terapeuta Integracji Sensorycznej: mgr Katarzyna Kozak