Trzymaj Formę

Odsłony: 386

 

 Nasza szkoła po raz kolejny bierze udział w programie promującym aktywność fizyczną i zdrowe odżywianie. Może się wydawać, że temat staje się nudny, ale na pewno nie został wyczerpany!

Ja sama mam świadomość, że daleko mi jeszcze do zdrowego żywienia siebie i swojej rodziny, ciągle żyjemy za mało aktywnie  - zbyt mało się ruszamy, więc są to ciągle tematy bardzo aktualne.

Zainspirowały mnie ostatnio przeczytane i przejrzane książki i artykuły na temat zdrowego odżywiania i  zdrowego stylu życia, więc chcę się podzielić z Wami tym, co zapamiętałam, a co wydaje mi się ważne i ciekawe.

  • Prawidłowe odżywianie jest podstawą zdrowia i stanowi skuteczną profilaktykę dla wielu chorób, które tak powszechnie nas dręczą Z drugiej strony błędy popełnianie w codziennej diecie przyczyniają się w sposób istotny do zaburzeń w funkcjonowaniu naszego organizmu. Dlatego tak ważne jest to, co jemy!

  • W przeciętnym polskim domu spożywa się zbyt wiele produktów wysoce przetworzonych, zbyt wiele tłuszczu zwierzęcego i cukru. Za mało jemy kasz, warzyw, owoców i tłuszczów nienasyconych pochodzenia roślinnego, w tym olejów nierafinowanych, tłoczonych na zimno. Oczywiście nawet zdrowe tłuszcze są wysokokaloryczne, więc nie można ich nadużywać, szczególnie przy kłopotach z nadwagą i otyłością, ale warto nimi zstąpić tłuszcze pochodzenia zwierzęcego.

  • Mleko i jego przetwory nie służą wszystkim. Mleko matki jest u ssaków pierwszym pokarmem, ale później ssaki- zwierzęta obchodzą się bez mleka całe dorosłe życie. U ludzi jest inaczej, bo lubimy mleko i to, co możemy z niego uzyskać, jednak nie zawsze wychodzi to nam na dobre! Wiele osób dzisiaj ma problemy z powodu nietolerancji laktozy, która jest składnikiem mleka.

  • Nie doceniamy na co dzień kasz, które są nieocenionym składnikiem zdrowego żywienia, bogate w ważne dla nas składniki odżywcze, witaminy, mikroelementy. Tutaj warto przypomnieć kaszę jaglaną, która kiedyś „nie wychodziła z garnka” jak opowiadają moi rodzice, a obecnie wraca do łask i jest szczególnie ceniona przez dietetyków.

  • Można ją przyrządzać na dziesiątki sposobów, o czym ostatnio sama się przekonuję. Wartościowa jest również kasza gryczana bogata m.in. w magnez, wartościowy jest ryż w naturalnej postaci(dziki, brązowy, czarny), kasza orkiszowa, a także mało znane u nas komosa ryżowa i amarantus.

  • Męcząca nas niekiedy zgaga jest wynikiem nadkwasoty, która powstaje na skutek spożywania dużych ilości mięsa i cukru, słodyczy. Odkwaszający charakter ma za to cytryna! Dlatego rano warto wypijać szklankę wody z sokiem z cytryny, najlepiej lekko ciepłą. Dobre działanie ma też ocet jabłkowy, który podobnie – można pić z wodą. Często polecane jest picie go razem z łyżeczką miodu, przy czym warto taki napój nastawić wieczorem, żeby do rana miód się dobrze rozpuścił.  Miodu nie dodajemy do gorącej wody, bo traci wtedy wiele swoich cennych, leczniczych właściwości! Ocet jabłkowy dodaje się również do sałatek, dresingów, przetworów itp. Działa on korzystnie na stawy, na procesy trawienia i przyczynia się do spalania tłuszczu.

  • Podobno sól kuchenną dobrze jest zstąpić solą morską albo himalajską, które są znacznie zdrowsze dla nas, oczywiście również stosowane z umiarem. Sól himalajska (różowa), jak się zdążyłam zorientować, dostępna jest w wielu sklepach, podobnie zresztą jak sól morska.

  • W naszej tradycyjnej kuchni łączymy zwykle chleb, ziemniaki i kasze z mięsem, ale podobno nasz układ trawienny woli łączenie tychże z warzywami i mięsa(białka) również z warzywami. A jeżeli już jemy wieloskładnikowe danie, najlepiej jeść poszczególne jego elementy kolejno, bez mieszania. Dlatego polecane jest jedzenie kasz i ziemniaków z surówkami, warzywami gotowanymi, pieczonymi czy duszonymi a mięsa podobnie - z surówkami, sałatkami, ale bez ziemniaków, kasz czy pieczywa.

  • Ruszenie się z kanapy czy fotela przy brzydkiej pogodzie na zewnątrz wydaje się szczególnie trudne, jednak jest bardzo wskazane. Być może dla niektórych z Was dobrą metodą na zwiększenie aktywności fizycznej będzie taniec przy rytmicznej muzyce, która sama do ruchu pociąga i czyni go przyjemnym.

  • Nasze zdrowie zależy w bardzo dużym stopniu od przeżywanych przez nas emocji, a emocje nie zależą tylko od okoliczności mniej lub bardziej sprzyjających, ale także od naszych świadomie wybranych i utrwalonych postaw. Jeżeli staramy się dostrzegać w życiu dobre wydarzenia, z czasem będziemy umieli je coraz częściej współtworzyć i będzie więcej okazji do radości. Życzliwość wobec innych nam samym przyniesie poczucie szczęścia i spełniania się w życiu.

  • Nie musimy ciągle się spieszyć. Warto czasami coś odpuścić, żeby zwolnić tempo, swobodniej odetchnąć, wyciszyć się i choćby na chwilę odciąć od zgiełku informacyjnego. Jest szansa, że w takich chwilach odnajdziemy samych siebie, zobaczymy z pewnego dystansu cel,
    do którego zdążamy, wprowadzimy konieczne korekty w naszych sposobach postępowania.

  • Uśmiechnij się! Życie jest piękne! Umiej się nim cieszyć! TRZYMAJ FORMĘ!

 

Nabytą wiedzą i własnymi refleksjami podzieliła się Małgorzata Kwiecińska – psycholog szkolny.